Notícia ampliada
“Arranz-Bravo. El dibuix en acció”, una exposició retrospectiva sobre la disciplina amb què es va iniciar l’artista
L’exposició “Arranz-Bravo. El dibuix en acció” és una mostra retrospectiva que permet revisar els usos, les tècniques i les modalitats emprats per Eduard Arranz-Bravo en la disciplina del dibuix, des de l’inici de la seva trajectòria artística fins a l’actualitat. Són dibuixos inèdits de tots els períodes de l’artista procedents de col·leccions particulars i del fons artístic de la Fundació.
La selecció aplega peces escollides del fons de la Fundació Arranz-Bravo; dibuixos de la col·lecció del Museu de L’Hospitalet; carpetes inèdites d’obra sobre paper de la col·lecció Monteiro Soares del Brasil, i obra sobre paper contemporània realitzada per Arranz-Bravo.
El dibuix va ser el protagonista del debut artístic d’Arranz-Bravo, com demostra la portada del primer catàleg sobre l’artista, escrit per Baltasar Porcel el 1966, i també el premi de dibuix Ynglada-Guillot que Arranz Bravo guanyà el 1968 i que es conserva al fons del MNAC. Després arriba el temps fecund d’experimentació de final dels seixanta: és el moment de la fàbrica Tipel, de la Sala Gaspar, del tàndem amb Bartolozzi, dels happenings, d’Eivissa i les desfilades de la confusió a Granollers.
A l’exposició, són prova d’aquest moment dos projectes: els esbossos de la tauromàquia (projecte amb Rafael Bartolozzi que té com a origen un tour que van fer amb el torero Antonio Ordóñez a moltes de les places espanyoles i que s’exposà a l’Spanish Institute, de Nova York) i el projecte Zahara-22, amb Xavier Guardans, que realitzaren en un viatge a Zahara de la Sierra.
Complementen aquest període les carpetes de 1968 localitzades a la col·lecció Monteiro Soares del Brasil —130 obres sobre paper entre dibuixos, aquarel·les i gravats—, les quals demostren que la subversió plàstica que Arranz-Bravo estava portant al carrer naixia del treball diari i la introspecció de taller. En aquests dibuixos percebem la seva obsessió per la figura humana i el seu ànim de portar en un estadi inexplorat les primeres experimentacions biomòrfiques de Pablo Picasso o les fabulacions oníriques i punxants de Joan Miró.
Tanca l’exposició la seva obra contemporània, formada pels esbossos de les escultures monumentals realitzades a L’Hospitalet (El pont de la llibertat, Museu d’Història de L’H) i una sèrie de grafit sobre paper —Roots— de gran format que l’artista ha realitzat per a l’ocasió.
L’exposició “El dibuix en acció” reivindica la figura d’Eduard Arranz-Bravo com un dels dibuixants vius més importants del país, com han observat diferents crítics que han escrit sobre la seva obra, com José Corredor Mateos, Baltasar Porcel o Ricard Planas.
La mostra compta amb l’edició d’un catàleg, amb textos de la crítica d’art Núria Poch; Albert Mercadé, director artístic de la FAB, i una entrevista a Eduard Arranz-Bravo.
L’exposició s’inaugurarà el 18 de febrer, a les 19.30 hores, i es podrà visitar fins al 7 de juny.
Et pot interessar
Horari:
Dilluns a divendres de 9h a 14h
Dimarts i dijous de 16h a 18:30h
Del 15 de juny al 15 setembre, no hi haurà atenció al públic per les tardes.
